Puisi Betapa

Diriku bagaikan di terminal ramai..

Ramai dikawal oleh rintik hujan..

Mereka bernyanyi melantunkan nada yang begitu ambigu..

Sendiri sambil menatap insan-insan berseri..

Berceria..

Penuh suka..

Dan tawa..

Tengok kanan..

Berpasang-pasangan..

Tengok kiri..

Berpasang-pasangan..

Tengok belakang semua insan sedang sibuk..

Menyibukkan dirinya..

Tengok atas bintang bertaburan luas..

Menerangi jiwaku..

Pikiranku..

Dan ragaku..

Yang sedang dirundung rasa sepi..

Lalu..

Aku tengok ke bawah..

Terlihatlah aku..

Yang berpantulkan ubin licin..

Oh..

Beginilah aku..

Betapa jeleknya aku..

Betapa egoisnya aku..

Betapa kotornya aku..

Betapa..



Betapa..

Dan betapa..

Ah sudahlah..

Dan kini ku sadar..

Semua insan..

Telah berpaling dariku..

Tidak memedulikanku..

Karena aku betapa..

Komentar